zaloguj się   |    zarejestruj się   |    mapa strony   |


 
Gmina Słupca

ARTYKUŁY DLA RODZICÓW

Mamo! Tato!

Na dobry początek nowego roku szkolnego 2015/2016        kilka refleksji ułożonych w formie

PROŚBA DZIECKA - Janusz Korczak

1. Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony.


2. Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję – poczucia bezpieczeństwa.

3. Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy.

4 Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia. Czuję się przeraźliwie tłamszony, kiedy nic z tego wszystkiego nie wychodzi.


Mamo! Tato!
Niedługo zostanę uczniem. Już nie mogę się doczekać! Sporo potrafię, ale wiele jeszcze muszę się nauczyć. Pomóżcie mi proszę w przygotowaniu się do tego ważnego momentu.

     Bawcie się ze mną świadomie wspierając moje umiejętności w zakresie syntezy i analizy słuchowej i wzrokowej, niezbędne w czasie nauki pisania i czytania.
•    Szukajmy wyrazów kończących się i zaczynających na daną literę.
•    Rozpoznawajmy głosy z otoczenia.
•    Wyszukujmy szczegóły, którymi różnią się obrazki.
•    Wskazujmy identyczne przedmioty lub te, które nie pasują do pozostałych.
•    Kolorujmy razem wg kodu lub dorysowujmy w kratkach brakującą połowę rysunku, rozwiązujmy labirynty.
•    Układajmy puzzle.

     Wspierajcie mnie w zakresie rozumienia relacji przestrzennych typu: „nad”, „pod”, „przed”, „za” oraz odróżnianiu lewej i prawej strony.
•    Wspólnie układajmy historyjki obrazkowe oraz kompozycje z klocków, figur geometrycznych, patyczków.
•    Rysujmy wg instrukcji słownej.
•    W czasie porządkowania pokoju poproście, bym położył misia na górnej półce, a kiedy będę nakrywał do stołu, sprawdźcie, czy nóż i łyżka leżą po właściwej stronie.
•    Gdy będę miał kłopot z ustaleniem lewej i prawej strony, poskaczcie ze mną chwilę, a potem razem poszukajmy serca. Gdy już ustalę, po której stronie bije, zaznaczymy tę stronę, np. zakładając frotkę na rękę.
•    Bawcie się ze mną w poszukiwaczy. Ukryjcie coś, co mam odnaleźć, a potem dawajcie mi wskazówki – „…dwa kroki w lewo, trzy do przodu, jeden w prawo”.

      Bardzo chcę nauczyć się pisać, a Wy możecie mi pomóc w przygotowaniu się do nabycia tej umiejętności.
•    Zwracajcie uwagę na to, jak trzymam kredki i ołówek. Powinienem posługiwać się trzema palcami: kciukiem, środkowym i wskazującym.
•    Inspirujcie mnie do podejmowania różnorodnych form aktywności plastycznej: malowania palcami, nawlekania koralików, przekładnia sznurków przez dziurki, lepienia z ciastoliny, plasteliny, masy solnej, rysowania, tworzenia wycinanek i wydzieranek, kalkowania, stemplowania.

     Nie zapominajcie o umiejętnościach komunikacyjnych, koniecznych do osiągnięcia sukcesu w szkole.
•    Rozmawiajcie ze mną codziennie. Pytajcie o moje uczucie, zainteresowania, o to jak minął dzień w przedszkolu. Zachęcajcie do opowiadania.
•    Słuchajcie uważnie tego, co mam Wam do powiedzenia.
•    Korygujcie moje błędy.
•    Codziennie mi czytajcie.

     Wspomagajcie mnie w procesie samodzielnego rozwiązywania problemów, szukaniu rozwiązań i planowaniu kolejnych działań.
•    Nie podawajcie gotowych rozwiązań. Pytajcie, co moim zdaniem powinienem zrobić w danej sytuacji.
•    Jeśli poproszę o naleśniki na obiad, sprawdźmy razem, czy mamy wszystkie potrzebne składniki, ułóżmy listę zakupów, wybierzmy się do sklepu, a potem razem przygotujmy obiad. Bardzo chętnie pomogę.
•    Grajcie ze mną w gry polegające na zapamiętaniu układu przedmiotów i określeniu, co się zmieniło, np. w czasie robienia zakupów; poproście, żebym zamknął oczy, dołóżcie kolejną rzecz do koszyka, a ja odgadnę co to.
•    Zadawajcie mi zagadki. Mogą być przeczytane z książek lub wymyślone przez Was. W czasie spaceru możemy bawić się w „rzecz, którą masz na myśli”. Jeśli powiesz mi, że „…ta rzecz jest niedaleko, jest brązowa i służy do odpoczynku w parku” – będę wiedział, że to ławka. Potem ja zadam Wam zagadkę i zobaczę, czy sobie poradzicie z rozwiązaniem.

     Pomóżcie mi dojrzale, adekwatnie reagować na sukcesy i porażki oraz w zrozumieniu w pewnym zakresie znaczenia obowiązku i odpowiedzialności za siebie.
•    Grajcie ze mną w gry planszowe typu „Chińczyk”.  Ważne jest przestrzeganie zasad gry i Wasza reakcja na moje zachowanie w przypadku porażki. Pozostawicie mi czas na uspokojenie się, a następnie zaproponujcie kolejną partię. Pokażcie mi, w jaki sposób Wy radzicie sobie z niepowodzeniami. Przegrywając, nazywajcie uczucia „Złości mnie, że przegrałem, ale gratuluje Ci wygranej”, „… może następnym razem pójdzie mi lepiej”, „Szkoda, że nie wygrałem, ale i tak dobrze się bawiłem.”
•    Nauczcie mnie technik „samouspokajania”, np. poprzez powtarzanie w przypadku porażki mantry typu: „Najważniejsze, że się starasz. Nic nie szkodzi, jeśli Ci nie wychodzi, przecież się dopiero uczysz”.
•    Powierzcie mi obowiązki i odpowiedzialne zadania, oczywiście na miarę moich możliwości, np. podlewanie kwiatów, pakowanie plecaka do przedszkola czy nakrywanie do stołu. Każde wykonane zadanie nagradzajcie pochwałą.
•    Jeśli jestem znudzony, rozdrażniony lub zmęczony, przerwijmy pracę. Pochwalcie mnie za to, co już udało mi się osiągnąć. Ustalmy, kiedy zadanie ma być wykonane i kontynuujmy pracę zgodnie z ustaleniami.

     Zwróćcie uwagę, czy:
•    chętnie uczestniczę w zabawach i grach ruchowych.
•    potrafię jeździć na rowerze, łyżwach, rolkach.
•    jestem w stanie zachować określoną pozycję ciała przez jakiś czas (spokojnie stać, siedzieć).
•    potrafię się samodzielnie ubrać, zjeść posiłek, korzystać z toalety.
•    dobrze widzę i słyszę.
•    męczę się szybciej niż moi rówieśnicy.
•    prawidłowo wymawiam wszystkie głoski.

     Jeśli będziecie mieć jakieś pytania, nasza Pani chętnie odpowie na wszystkie. Opowie Wam też bardzo chętnie o moich sukcesach i podpowie, w czym szczególnie potrzebuję waszego wsparcia.

                                                                                            Wasz przyszły wzorowy uczeń

Źródło:  www.blizejprzedszkola.pl

Konwencja Praw Dziecka
Konwencja została uchwalona przez ONZ 20 listopada 1989r.
W Polsce obowiązuje od 1991r.
Określa prawa dziecka i tworzy niezbędne warunki jego prawidłowego rozwoju.
Katalog praw dziecka.


Według konwencji dziecko ma prawo do:
1. Życia i rozwoju - nie można nikogo pozbawić bezprawnie życia;
2.Wypowiedzi- w sprawach ważnych, dotyczących danego dziecka, możemy wygłosić swoje zdanie, opinię, oświadczyć swoją wole;
3.Życia bez przemocy i poniżania- bicie, znęcanie się, okrutne i poniżające traktowanie są niedopuszczalne;
4. Wychowania w rodzinie- nikomu nie wolno zabrać dziecko od rodziców, chyba że rodzice będą osobno, masz prawo do kontaktów z obojgiem rodziców;
5.Swobody myśli, sumienia i religii- gdy jesteś już wystarczająco świadomy ( w wieku 16 lat), sam decydujesz o swoim światopoglądzie; wcześniej rodzice mają prawo Tobą kierować;
6.Tożsamość- musisz mieć nazwisko, obywatelstwo, poznać swoje pochodzenie; gdy masz 13 lat, musisz być zapytany o zgodę, gdybyś miał być adoptowany, a także gdybyś miał mieć zmienione nazwisko;
7. Prywatność- możesz dysponować swoimi rzeczami; masz prawo do tajemnicy korespondencji, nikomu nie wolno bez bardzo ważnych powodów wkraczać w Twoje sprawy osobiste i rodzinne;
8. Nauki- możesz uczyć się tak długo, jak długo pozwalają na to Twoje zdolności, możesz pracować, gdy skończysz 15 lat;
9. Stowarzyszenia się – możesz należeć do organizacji młodzieżowych; jeśli masz 16 lat, sam decydujesz o swojej przynależności;
10. Informacji - powinieneś poznać swoje prawa, mieć dostęp do różnych źródeł wiedzy.

Warto znać swoje prawa ale pamiętajmy, że inny też je mają. Pamiętajmy, że oprócz praw mamy i obowiązki.

Zdrowe dzieci- dekalog zdrowego żywienia przedszkolaka.


Odpowiednio zbilansowana i racjonalna dieta dziecka jest szczególnie ważna, ponieważ warunkuje pełnie zdrowia oraz optymalny wzrost i rozwój, w tym zarówno fizyczny, jak i umysłowy. Odpowiedzialność za prawidłowe żywienie dziecka spada jednak na barki rodziców. To oni już od najmłodszych lat życia dziecka powinni przekazywać wzorce dotyczące zdrowego stylu życia oraz racjonalnej diety.
W codziennym jadłospisie dziecka powinno znaleźć się co najmniej 4-5 posiłków, w tym minimum jeden ciepły. W każdym z głównych posiłków, takich jak: śniadanie, obiad i kolacja, należy podać dziecku źródło pełnowartościowego białka, warzywa i/lub owoce oraz produkt obfitujący w węglowodany złożone. Ponadto w menu dziecka w wieku przedszkolnym powinny znaleźć się produkty zbożowe, takie jak: grube kasze, płatki oraz pełnoziarniste pieczywo (to doskonałe źródło błonnika pokarmowego). Nie można zapominać też o mleku i jego przetworach, szczególnie zalecane są produktu naturalne. Ta grupa produktów to bardzo cenne źródło wapnia, który jest budulcem kości i zębów. Żywienie dziecka powinno być urozmaicone, posiłki regularne, a wielkość porcji dostosowana do wieku i potrzeb młodego organizmu. Ponadto należy unikać nadmiaru cukru i słodyczy oraz innych niezdrowych przekąsek, spożywanych zwłaszcza podczas siedzących czynności.


Dekalog zdrowego żywienia przedszkolaka

1. W codziennym jadłospisie dziecka (w równych odstępach czasu) zaplanuj co najmniej 4-5 posiłków- przynajmniej jeden powinien być ciepły!
2. Pamiętaj, aby w głównych posiłkach znalazło się źródło pełnowartościowego białka.
3. W posiłkach uzupełniających (drugie śniadanie, podwieczorek) uwzględnij mleko i produkty mleczne oraz dodatki warzywne i owocowe!
4. Ogranicz spożywanie przez dziecko słodyczy i wysokokalorycznych przekąsek (np. chipsy, paluszki, ciasteczka).
5. Unikaj potrwa smażonych w głębokim tłuszczu, wybieraj raczej gotowane, pieczone w folii lub smażone bez tłuszczu!
6. Do posiłków gotowanych i duszonych używaj oleju rzepakowego lub oliwy, a do surówek i sałatek odpowiedni będzie dodatek oleju słonecznikowego lub sojowego!
7. Ogranicz sól.
8. Unikaj słodkich napojów gazowanych i żywności typu Fast food (frytki, hamburgery, pizza!)


Pamiętaj! Spędzaj czas aktywnie ze swoim dzieckiem.

Opracowała: Anna Gasik


Źródło: Zdrowa dieta przedszkolaka