ARTYKUŁY DLA RODZICÓW
Mamo! Tato!
Na dobry początek nowego roku szkolnego 2015/2016 kilka refleksji ułożonych w formie
PROŚBA DZIECKA - Janusz Korczak
1. Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony.
2. Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję – poczucia bezpieczeństwa.
3. Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy.
4 Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia. Czuję się przeraźliwie tłamszony, kiedy nic z tego wszystkiego nie wychodzi.
Mamo! Tato!
Niedługo zostanę uczniem. Już nie mogę się doczekać! Sporo potrafię, ale wiele jeszcze muszę się nauczyć. Pomóżcie mi proszę w przygotowaniu się do tego ważnego momentu.
Bawcie się ze mną świadomie wspierając moje umiejętności w zakresie syntezy i analizy słuchowej i wzrokowej, niezbędne w czasie nauki pisania i czytania.
• Szukajmy wyrazów kończących się i zaczynających na daną literę.
• Rozpoznawajmy głosy z otoczenia.
• Wyszukujmy szczegóły, którymi różnią się obrazki.
• Wskazujmy identyczne przedmioty lub te, które nie pasują do pozostałych.
• Kolorujmy razem wg kodu lub dorysowujmy w kratkach brakującą połowę rysunku, rozwiązujmy labirynty.
• Układajmy puzzle.
Wspierajcie mnie w zakresie rozumienia relacji przestrzennych typu: „nad”, „pod”, „przed”, „za” oraz odróżnianiu lewej i prawej strony.
• Wspólnie układajmy historyjki obrazkowe oraz kompozycje z klocków, figur geometrycznych, patyczków.
• Rysujmy wg instrukcji słownej.
• W czasie porządkowania pokoju poproście, bym położył misia na górnej półce, a kiedy będę nakrywał do stołu, sprawdźcie, czy nóż i łyżka leżą po właściwej stronie.
• Gdy będę miał kłopot z ustaleniem lewej i prawej strony, poskaczcie ze mną chwilę, a potem razem poszukajmy serca. Gdy już ustalę, po której stronie bije, zaznaczymy tę stronę, np. zakładając frotkę na rękę.
• Bawcie się ze mną w poszukiwaczy. Ukryjcie coś, co mam odnaleźć, a potem dawajcie mi wskazówki – „…dwa kroki w lewo, trzy do przodu, jeden w prawo”.
Bardzo chcę nauczyć się pisać, a Wy możecie mi pomóc w przygotowaniu się do nabycia tej umiejętności.
• Zwracajcie uwagę na to, jak trzymam kredki i ołówek. Powinienem posługiwać się trzema palcami: kciukiem, środkowym i wskazującym.
• Inspirujcie mnie do podejmowania różnorodnych form aktywności plastycznej: malowania palcami, nawlekania koralików, przekładnia sznurków przez dziurki, lepienia z ciastoliny, plasteliny, masy solnej, rysowania, tworzenia wycinanek i wydzieranek, kalkowania, stemplowania.
Nie zapominajcie o umiejętnościach komunikacyjnych, koniecznych do osiągnięcia sukcesu w szkole.
• Rozmawiajcie ze mną codziennie. Pytajcie o moje uczucie, zainteresowania, o to jak minął dzień w przedszkolu. Zachęcajcie do opowiadania.
• Słuchajcie uważnie tego, co mam Wam do powiedzenia.
• Korygujcie moje błędy.
• Codziennie mi czytajcie.
Wspomagajcie mnie w procesie samodzielnego rozwiązywania problemów, szukaniu rozwiązań i planowaniu kolejnych działań.
• Nie podawajcie gotowych rozwiązań. Pytajcie, co moim zdaniem powinienem zrobić w danej sytuacji.
• Jeśli poproszę o naleśniki na obiad, sprawdźmy razem, czy mamy wszystkie potrzebne składniki, ułóżmy listę zakupów, wybierzmy się do sklepu, a potem razem przygotujmy obiad. Bardzo chętnie pomogę.
• Grajcie ze mną w gry polegające na zapamiętaniu układu przedmiotów i określeniu, co się zmieniło, np. w czasie robienia zakupów; poproście, żebym zamknął oczy, dołóżcie kolejną rzecz do koszyka, a ja odgadnę co to.
• Zadawajcie mi zagadki. Mogą być przeczytane z książek lub wymyślone przez Was. W czasie spaceru możemy bawić się w „rzecz, którą masz na myśli”. Jeśli powiesz mi, że „…ta rzecz jest niedaleko, jest brązowa i służy do odpoczynku w parku” – będę wiedział, że to ławka. Potem ja zadam Wam zagadkę i zobaczę, czy sobie poradzicie z rozwiązaniem.
Pomóżcie mi dojrzale, adekwatnie reagować na sukcesy i porażki oraz w zrozumieniu w pewnym zakresie znaczenia obowiązku i odpowiedzialności za siebie.
• Grajcie ze mną w gry planszowe typu „Chińczyk”. Ważne jest przestrzeganie zasad gry i Wasza reakcja na moje zachowanie w przypadku porażki. Pozostawicie mi czas na uspokojenie się, a następnie zaproponujcie kolejną partię. Pokażcie mi, w jaki sposób Wy radzicie sobie z niepowodzeniami. Przegrywając, nazywajcie uczucia „Złości mnie, że przegrałem, ale gratuluje Ci wygranej”, „… może następnym razem pójdzie mi lepiej”, „Szkoda, że nie wygrałem, ale i tak dobrze się bawiłem.”
• Nauczcie mnie technik „samouspokajania”, np. poprzez powtarzanie w przypadku porażki mantry typu: „Najważniejsze, że się starasz. Nic nie szkodzi, jeśli Ci nie wychodzi, przecież się dopiero uczysz”.
• Powierzcie mi obowiązki i odpowiedzialne zadania, oczywiście na miarę moich możliwości, np. podlewanie kwiatów, pakowanie plecaka do przedszkola czy nakrywanie do stołu. Każde wykonane zadanie nagradzajcie pochwałą.
• Jeśli jestem znudzony, rozdrażniony lub zmęczony, przerwijmy pracę. Pochwalcie mnie za to, co już udało mi się osiągnąć. Ustalmy, kiedy zadanie ma być wykonane i kontynuujmy pracę zgodnie z ustaleniami.
Zwróćcie uwagę, czy:
• chętnie uczestniczę w zabawach i grach ruchowych.
• potrafię jeździć na rowerze, łyżwach, rolkach.
• jestem w stanie zachować określoną pozycję ciała przez jakiś czas (spokojnie stać, siedzieć).
• potrafię się samodzielnie ubrać, zjeść posiłek, korzystać z toalety.
• dobrze widzę i słyszę.
• męczę się szybciej niż moi rówieśnicy.
• prawidłowo wymawiam wszystkie głoski.
Jeśli będziecie mieć jakieś pytania, nasza Pani chętnie odpowie na wszystkie. Opowie Wam też bardzo chętnie o moich sukcesach i podpowie, w czym szczególnie potrzebuję waszego wsparcia.
Wasz przyszły wzorowy uczeń
Źródło: www.blizejprzedszkola.pl
Konwencja Praw Dziecka
Konwencja została uchwalona przez ONZ 20 listopada 1989r.
W Polsce obowiązuje od 1991r.
Określa prawa dziecka i tworzy niezbędne warunki jego prawidłowego rozwoju.
Katalog praw dziecka.
Według konwencji dziecko ma prawo do:
1. Życia i rozwoju - nie można nikogo pozbawić bezprawnie życia;
2.Wypowiedzi- w sprawach ważnych, dotyczących danego dziecka, możemy wygłosić swoje zdanie, opinię, oświadczyć swoją wole;
3.Życia bez przemocy i poniżania- bicie, znęcanie się, okrutne i poniżające traktowanie są niedopuszczalne;
4. Wychowania w rodzinie- nikomu nie wolno zabrać dziecko od rodziców, chyba że rodzice będą osobno, masz prawo do kontaktów z obojgiem rodziców;
5.Swobody myśli, sumienia i religii- gdy jesteś już wystarczająco świadomy ( w wieku 16 lat), sam decydujesz o swoim światopoglądzie; wcześniej rodzice mają prawo Tobą kierować;
6.Tożsamość- musisz mieć nazwisko, obywatelstwo, poznać swoje pochodzenie; gdy masz 13 lat, musisz być zapytany o zgodę, gdybyś miał być adoptowany, a także gdybyś miał mieć zmienione nazwisko;
7. Prywatność- możesz dysponować swoimi rzeczami; masz prawo do tajemnicy korespondencji, nikomu nie wolno bez bardzo ważnych powodów wkraczać w Twoje sprawy osobiste i rodzinne;
8. Nauki- możesz uczyć się tak długo, jak długo pozwalają na to Twoje zdolności, możesz pracować, gdy skończysz 15 lat;
9. Stowarzyszenia się – możesz należeć do organizacji młodzieżowych; jeśli masz 16 lat, sam decydujesz o swojej przynależności;
10. Informacji - powinieneś poznać swoje prawa, mieć dostęp do różnych źródeł wiedzy.
Warto znać swoje prawa ale pamiętajmy, że inny też je mają. Pamiętajmy, że oprócz praw mamy i obowiązki.
Zdrowe dzieci- dekalog zdrowego żywienia przedszkolaka.
Odpowiednio zbilansowana i racjonalna dieta dziecka jest szczególnie ważna, ponieważ warunkuje pełnie zdrowia oraz optymalny wzrost i rozwój, w tym zarówno fizyczny, jak i umysłowy. Odpowiedzialność za prawidłowe żywienie dziecka spada jednak na barki rodziców. To oni już od najmłodszych lat życia dziecka powinni przekazywać wzorce dotyczące zdrowego stylu życia oraz racjonalnej diety.
W codziennym jadłospisie dziecka powinno znaleźć się co najmniej 4-5 posiłków, w tym minimum jeden ciepły. W każdym z głównych posiłków, takich jak: śniadanie, obiad i kolacja, należy podać dziecku źródło pełnowartościowego białka, warzywa i/lub owoce oraz produkt obfitujący w węglowodany złożone. Ponadto w menu dziecka w wieku przedszkolnym powinny znaleźć się produkty zbożowe, takie jak: grube kasze, płatki oraz pełnoziarniste pieczywo (to doskonałe źródło błonnika pokarmowego). Nie można zapominać też o mleku i jego przetworach, szczególnie zalecane są produktu naturalne. Ta grupa produktów to bardzo cenne źródło wapnia, który jest budulcem kości i zębów. Żywienie dziecka powinno być urozmaicone, posiłki regularne, a wielkość porcji dostosowana do wieku i potrzeb młodego organizmu. Ponadto należy unikać nadmiaru cukru i słodyczy oraz innych niezdrowych przekąsek, spożywanych zwłaszcza podczas siedzących czynności.
Dekalog zdrowego żywienia przedszkolaka
1. W codziennym jadłospisie dziecka (w równych odstępach czasu) zaplanuj co najmniej 4-5 posiłków- przynajmniej jeden powinien być ciepły!
2. Pamiętaj, aby w głównych posiłkach znalazło się źródło pełnowartościowego białka.
3. W posiłkach uzupełniających (drugie śniadanie, podwieczorek) uwzględnij mleko i produkty mleczne oraz dodatki warzywne i owocowe!
4. Ogranicz spożywanie przez dziecko słodyczy i wysokokalorycznych przekąsek (np. chipsy, paluszki, ciasteczka).
5. Unikaj potrwa smażonych w głębokim tłuszczu, wybieraj raczej gotowane, pieczone w folii lub smażone bez tłuszczu!
6. Do posiłków gotowanych i duszonych używaj oleju rzepakowego lub oliwy, a do surówek i sałatek odpowiedni będzie dodatek oleju słonecznikowego lub sojowego!
7. Ogranicz sól.
8. Unikaj słodkich napojów gazowanych i żywności typu Fast food (frytki, hamburgery, pizza!)
Pamiętaj! Spędzaj czas aktywnie ze swoim dzieckiem.
Opracowała: Anna Gasik
Źródło: Zdrowa dieta przedszkolaka