Koncepcja pracy i rozwoju Przedszkola nr 2
 
KONCEPCJA
PRACY PRZEDSZKOLA 
NR 2 „MIŚ” W SŁUPCY 
NA LATA 2014 - 2017
„Przedszkole Miś uczy, bawi i wychowuje”

„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”
Janusz Korczak
.jpg)
PODSTAWA PRAWNA
Koncepcja pracy i rozwoju przedszkola opracowano na podstawie:
1.	Rozporządzenia MEN z dnia 14 maja 2013r. w sprawie nadzoru    pedagogicznego (Dz. U. 2013, poz.560).
2. Ustawy z dnia 30 maja 2014r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie innych ustaw (Dz. U. 2014 poz. 811).
3.	Rozporządzenia MEN z dnia 27.08.2012r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego 
w poszczególnych typach szkół.
4. Statutu Przedszkola nr 2 „Miś” w Słupcy.

.jpg)
CELE KONCEPCJI PRZEDSZKOLA
1.	Diagnozowanie umiejętności i wiadomości dzieci, dbałość o ich wszechstronny rozwój.
2.	Rozwijanie u wychowanków takich cech charakteru, jak: dobroć, empatia, otwartość, zaradność, odporność emocjonalna, samodzielność, wiara we własne możliwości, umiejętność współdziałania.
3.	Stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym.
4.	Wspomaganie rodziców w wychowaniu dziecka.
5.	Efektywne angażowanie rodziców do realizacji zadań określonych 
w koncepcji.
6.	Promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym.
7.	Opracowanie i wdrożenie systemu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
8.	Doskonalenie procesów wspomagania i edukacji dzieci, w tym poszerzenie nowatorstwa pedagogicznego w przedszkolu.
ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY RZECZOWE 
I OSOBOWE PRZEDSZKOLA
Przedszkole nr 2 „Miś” w Słupcy  zatrudnia kadrę pedagogiczną posiadającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne: specjalista w zakresie  terapii pedagogicznej, logopeda, specjalista w zakresie gimnastyki korekcyjnej.  W celu tworzenia nowych perspektyw rozwoju oraz kreatywnego rozwiązywania pojawiających się problemów powołano zespoły zadaniowe: ds. edukacji zdrowotnej, promocji i ewaluacji.  Kadra tworzy życzliwy i rzeczowy klimat współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania i edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.
Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne pozwalają na realizację przyjętych programów. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań oraz  atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.
.jpg)
KATALOG  METOD STOSOWANYCH  
W PRZEDSZKOLU
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
1.   Metody czynne
•	Metoda samodzielnych doświadczeń
•	Metoda kierowania własną działalnością dziecka
•	Metoda zadań stawianych dziecku
•	Metoda ćwiczeń utrwalających
2.  Metody oglądowe
•	Obserwacja i pokaz
•	Osobisty przykład nauczyciela
•	 Kontakt ze sztuką (dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne)
3.  Metody słowne
•	Rozmowy
•	Opowiadania,
•	Zagadki
•	Objaśnienia i instrukcje
•	Sposoby społecznego porozumiewania się
•	Metody żywego słowa
Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:
•	System edukacji przez ruch D. Dziamskiej,
•	Twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów,
•	Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
•	Metodykę nauczania matematyki wg. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, 
E. Zielińskiej,
•	Metody aktywizujące,
•	Aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss,
•	Techniki twórczego myślenia,
•	Techniki  Celestyna Freineta,
•	Metoda Naturalnej Nauki Języka.
•	Odimienna Metoda Nazywania Świata,
•	Metoda Weroniki Sherborne,
•	Metoda Montessori,
•	Metoda Denissona,
.jpg)
WSPÓŁDZIAŁANIE ZE ŚRODOWISKIEM
I RODZICAMI
Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Rodzice są ważnymi partnerami, współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Atrakcyjne formy współpracy: spotkania z rodzicami, wspólne wycieczki. Imprezy i uroczystości grupowe, zajęcia otwarte, warsztaty dla rodziców, pomagają w utrzymaniu częstych  kontaktów na linii przedszkole-dom. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja  to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwia  podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz  jakości pracy przedszkola. Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach; charytatywnych, takich jak: „Góra grosza”, „Srebrny Mikołaj” „Pluszowy Miś dla Afganistanu”, „Wielka Orkiestra Świątecznej pomocy”, oraz uroczystościach i imprezach organizowanych przez lokalną społeczność. Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne  takie jak „Sprzątanie świata” czy selektywna zbiórka odpadów. Przedszkole uzyskało również certyfikat „Kubusiowi Przyjaciele Natury” realizując szereg działań w zakresie ochrony przyrody. Aktywność ta została poszerzona o nowy formy współpracy  z przedszkolami i placówkami działającymi na rzecz edukacji. Placówka jest pomysłodawca i organizatorem imprezy kulturalnej na terenie miasta „Przeglądu Twórczości Artystycznej Przedszkoli”. 
TRADYCJE PRZEDSZKOLNE
Przedszkole posiada własne tradycje, co podkreśla odrębność i specyfikę placówki.
Przedszkole ma swoje imię, logo, hymn oraz  kalendarz imprez i wydarzeń:
•	Sprzątanie Świata,
•	Święto pracowników oświaty
•	Święto Niepodległości
•	Pasowanie na przedszkolaka
•	Święto Pluszowego Misia
•	Wigilia w Przedszkolu
•	Bal Karnawałowy
•	Biesiada z  Babcią i Dziadkiem
•	Powitanie Wiosny
•	Przegląd Twórczości Artystycznej Przedszkoli
•	Dzień Otwartych Drzwi
•	Festyn Rodzinny 
•	Dzień Dziecka – Święto patrona – Misia
•	Rajd rowerowy dla dzieci i ich rodzin.
Przedszkole promuje swoją odrębność i specyfikę poprzez gazetkę „Okiem Misia”, stronę internetową a także gadżety m.in. statuetkę -  Misia, dyplomy z postacią Misia oraz koszulki z logo.
.jpg)
WIZJA PRZEDSZKOLA
Jesteśmy kreatywni, otwarci i ciekawi świata. Naszą przedszkolną rodzinę stanowią dzieci, rodzice i wszyscy pracownicy.
Nasze wartości:
•	 bezpieczeństwo, życzliwość, tolerancja, ciepła, domowa atmosfera,
•	 stosowanie na co dzień Kodeksu Przedszkolaka,
•	 przestrzeganie konwencji Praw Dziecka.
Zapewniamy:
•	bardzo dobrze przygotowaną kadrę, systematycznie doskonalącą się   
i wzbogacającą swój warsztat pracy,  wspomagającą  dzieci w rozwijaniu uzdolnień  niezbędnych w codziennych sytuacjach  i w dalszej edukacji,
•	troskliwą opiekę i tworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka na różnych płaszczyznach jego aktywności, przebiegające 
w radosnej, pełnej akceptacji atmosferze,
•	diagnozowanie i rozwijanie inteligencji wielorakich u dzieci,
•	rozwijanie pozytywnych cech charakteru (dobroć, tolerancja, empatia, otwartość, zaradność, odporność emocjonalna, samodzielność, kreatywność, wiara we własne możliwości, umiejętność współdziałania),
•	zdrowy i higieniczny rytm dnia dostosowany do potrzeb dzieci,
•	kontakt z nauczycielem, wspieranie rodziców w wychowaniu dzieci zgodnie z uniwersalnym systemem wartości,
•	indywidualne traktowanie każdego dziecka.
Oferujemy:
•	aktywne metody pracy, programy autorskie i projekty edukacyjne tworzone tylko na potrzeby naszego przedszkola, naszych dzieci  
i rodziców,
•	zajęcia dodatkowe (rytmika, j. angielski, zajęcia plastyczne, zajęcia teatralne, zajęcia kulinarne, spotkania z bajką),
•	wycieczki krajoznawcze przy współudziale i uczestnictwie rodziców,
•	uroczystości rodzinne, przedszkolne i grupowe
•	udział dzieci i rodziców w konkursach przedszkolnych i ogólnopolskich, zajęciach otwartych, spotkaniach z przedstawicielami poradni
•	udział w akcjach charytatywnych w kraju i naszym lokalnym  środowisku
.jpg)
MISJA PRZEDSZKOLA
W naszym przedszkolu, tak jak w domu -  dobrze czuje się każde dziecko: mądre, rozbrykane, lękliwe, nieśmiałe, o wielkim sercu, rezolutne, smutne, zagubione, pracowite, gadatliwe, nieposłuszne, roześmiane….., bo „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”
- W świat uniwersalnych wartości wprowadza wszystkich wypracowany wspólnie z dziećmi - „Kodeks Przedszkolaka”.
 
 
- Dobrze wykwalifikowana kadra odkrywa i rozwija w dzieciach ich zdolności, zapewnia przedszkolakom poznanie świata wszystkimi zmysłami.
 
 
- Diagnozuje, ukierunkowuje i wspomaga rozwój dziecka, zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacji ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym.
 
 
- Wartościowe zabawy w ciepłej atmosferze przygotowują je do podjęcia szkolnych obowiązków.
 
 
- Wycieczki  i spacery pomagają odkryć, zrozumieć środowisko lokalne i przyrodnicze.
 
- Pragniemy, aby dzieci i ich rodzice mieli poczucie bezpieczeństwa i współdecydowania o ważnych sprawach przedszkola.
 - Chcemy wspólnie z rodzicami dążyć do szanowania praw naszych dzieci, wynikających z Konwencji Praw Dziecka
 
.jpg)
 KIERUNKI ROZWOJU PRZEDSZKOLA
 
 ●  Tworzenie warunków do indywidualnego i wszechstronnego rozwoju każdego dziecka, zgodnie z jego możliwościami i potrzebami
 
 ●  Modelowanie, projektowanie, pobudzanie zdolności dziecka poprzez stosowanie metod wyzwalających jego aktywność
 
 ●    Wzmacnianie pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku lokalnym poprzez upowszechnianie osiągnięć oraz rozszerzanie oferty edukacyjnej
 
 
 CELE STRATEGICZNE
 
 
 1.  Podnoszenie, wzmacnianie efektów działalności wychowawczej, opiekuńczej  i dydaktycznej.
 
2. Doskonalenie procesów zachodzących w przedszkolu, z uwzględnieniem:
- realizacji i ewaluacji koncepcji pracy przedszkola
 - monitoringu realizacji podstawy programowej
 - systematycznego współdziałania nauczycieli w procesie edukacji dzieci
 i prowadzenia działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych
 
 3.  Kształtowanie pozytywnego wizerunku placówki w środowisku
 
 4.  Zapewnienie ciągłego rozwoju i doskonalenia jakości pracy
.jpg)
MODEL ABSOLWENTA
 
Absolwent naszego przedszkola to dziecko, które dba o swój rozwój w każdej sferze - uczestniczy w różnych formach aktywności ruchowej, poznawczej i twórczej, przestrzegając podstawowych norm społecznych, zasad zdrowego, efektywnego i bezpiecznego stylu życia prezentowanego wobec siebie i najbliższego otoczenia.
Dziecko kończące nasze Przedszkole i rozpoczynające naukę 
w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia.
Wykazuje:
-  otwartość i serdeczność wobec ludzi,
 -  motywację do poznawania czegoś nowego,
 -  umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości,
 -  umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość,
 -  umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
 -  umiejętność współpracy w grupie,
 -  tolerancję i akceptację dla odmienności ludzi,
 -  samodzielność,
 -  odporność na stres.
 
Posiada:
-  zdolność do obdarzania nauczycielki (i innych dorosłych) uwagą                                 i porozumiewania się w zrozumiały sposób,
 -  wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
 -  podstawową wiedzę o świecie.
 
 Umie:
 - cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję z samodzielnie wykonanego zadania,
 -  posługuje się zdobyczami techniki.
 Rozumie, zna:
 -  swoje  mocne strony, wie jak rekompensować swoje słabości,
 -  prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
 -  zasady bezpieczeństwa, zabawy, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
 -  zasady kultury współżycia i postępowania,
 -  kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
 -  potrzebę szanowania przyrody i środowiska.
Nie obawia się:
-  występować publicznie,
 -  reprezentować grupę,
 -  chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi,
 -  wykazywać inicjatywę w działaniu,
 -   wyrażania swoich uczuć,
 -   bronić słabszych.
 
Działa:
- kreatywnie,
 - z pomysłem,
 - cierpliwością,
 - zgodnie z własnymi potrzebami i zainteresowaniami.
 
Współpracuje:
- zgodnie z poznanymi i akceptowanymi przez wszystkich zasadami i normami współżycia w grupie.
 
Poszukuje:
- nowej wiedzy,
 - doświadczeń,
 - inspiracji do twórczej pracy,
 - ciekawych zainteresowań.
.jpg)
KOMPETENCJE ABSOLWENTÓW PRZEDSZKOLA W ZAKRESIE GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Dojrzałość społeczna:
•  dobry poziom adaptacji,
 •  zdolność do nawiązywania prawidłowych relacji społecznych,
 •  samodzielność i aktywność,
• przestrzeganie norm współżycia, koleżeńskość.
Odporność emocjonalna:
• zdolność do obdarzania uwagą i porozumiewania się w zrozumiały sposób/słuchają i wypowiadają się w różnych sytuacjach;
 •  umiejętność pokonywania trudności; 
 •  umiejętność znoszenia porażek i korygowania swego zachowania;
• podejmowanie zadań na swoją miarę i realizowanie ich do końca.
Motywacja do nauki:
•  rozbudzenie poznawcze, chęć do podjęcia nauki;
 •  zdolność odczuwania satysfakcji z samodzielnego wykonania zadań oraz 
 z własnych osiągnięć;
• posiadanie wyobrażenia na temat obowiązków wynikających z roli ucznia.
Opanowanie kluczowych umiejętności i sprawności decydujących 
o gotowości szkolnej dzieci w zakresie:
•  autoprezentacji własnej osoby i umiejętności;
 •  swobodnego wypowiadania się;
 •  analizy i syntezy wyrazów;
 •  percepcji wzrokowej;
 •  interesowania się czytaniem i pisaniem: gotowość do nauki czytania i pisania;
 •  sprawnego liczenia;
 •  wykonywania prostych działań matematycznych;
• sprawności graficznej i ruchowej.
CELE I ZADANIA
1. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola:
•  Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa. 
 •  Działania przedszkola nastawione są na twórczy rozwój dzieci, nabywanie przez nie wiadomości i umiejętności poprzez działanie i doświadczanie. 
 •  Realizowany jest program wychowawczy uwzględniający system 
wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
2. Procesy zachodzące w przedszkolu:
• W przedszkolu wdrożona jest oferta zajęć zawierająca nowatorskie rozwiązania i formy pracy z dzieckiem. 
 •   Przedszkole zapewnia każdemu dziecku możliwości realizacji własnych 
 pasji, zainteresowań. 
• W przedszkolu funkcjonuje system diagnozowania wiadomości, umiejętności i możliwości dzieci. Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównaniu szans edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.
3. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym:
•  Przedszkole współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi 
 w środowisku. 
 •   W przedszkolu wypracowane zostały zasady działania w zakresie współpracy z rodzicami i wzmacniania ich ról. 
 •   Absolwenci przedszkola są dobrze przygotowani do dalszej edukacji. 
• Działalność przedszkola promowana jest w środowisku.
4. Zarządzanie przedszkolem:
•  Praca nauczycieli oparta jest na realizacji wspólnych działań i celów zawartych w koncepcji pracy przedszkola. Nauczyciele planują działania, rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy pracy. 
 • Nauczyciele systematycznie uczestniczą w doskonaleniu zawodowym, zdobywaniu wiedzy i umiejętności, która ma wpływ na jakość pracy przedszkola.
 •  Dyrektor jest kreatywny i konsekwentny w działaniu, preferuje nowatorskie metody pracy z dziećmi. 
• Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych programów i projektów, sprzyjają zabawie, doświadczaniu i wypoczynkowi.
.jpg)
 KIERUNKI  DZIAŁANIA (PRIORYTETY)  
 NA LATA  2014 – 2017 
1. Edukacja zdrowotna i sprawność fizyczna sukcesem dzieci w szkole –rozwijanie wiary we własne siły, stwarzanie warunków osiągania sukcesu, samodzielnego działania, rozwijania aktywnych postaw twórczych przy uwzględnianiu indywidualnych możliwości dzieci.
2.	 Wspomaganie indywidualnego toku rozwoju każdego dziecka, zgodnie 
z jego tempem i możliwościami podejmowania zadań. Tworzenie kącików badawczych do kreatywnego rozwoju dziecka na różnych płaszczyznach jego aktywności.
3. Przedszkole wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka, tworzy warunki umożliwiające dziecku wyrównywanie szans edukacyjnych oraz wspiera jego zdolności. W swoich działaniach wykorzystuje pomoc specjalistów. Organizuje dodatkowe zajęcia logopedyczne.
4.	Empiryczne poznawanie najbliższego środowiska naturalnego: las, park, łąka, pole, jezioro jako elementu kształtowania świadomego i przyjaznego odnoszenia się dzieci do natury oraz rozumienie jego wpływu na nasze zdrowie. Kształtowanie postaw proekologicznych dzieci, rodziców 
i pozostałych pracowników przedszkola.
5.  Doskonalenie warunków materialnych zabawy i nauki dzieci:      modernizacja i doposażenie przedszkola, nowe aranżacje sal  i kącików zabaw, wyciszenie sal - modernizacja drzwi, stworzenie sali gimnastycznej, doposażenie kącików badawczych.
 
Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.
Koncepcję opracowała Rada Pedagogiczna Przedszkola nr 2 „Miś” w Słupcy i zatwierdziła do realizacji na posiedzeniu w dniu 9 września 2014 r.
