Koncepcja pracy i rozwoju Przedszkola nr 2
KONCEPCJA
PRACY PRZEDSZKOLA
NR 2 „MIŚ” W SŁUPCY
NA LATA 2014 - 2017
„Przedszkole Miś uczy, bawi i wychowuje”
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”
Janusz Korczak
PODSTAWA PRAWNA
Koncepcja pracy i rozwoju przedszkola opracowano na podstawie:
1. Rozporządzenia MEN z dnia 14 maja 2013r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2013, poz.560).
2. Ustawy z dnia 30 maja 2014r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie innych ustaw (Dz. U. 2014 poz. 811).
3. Rozporządzenia MEN z dnia 27.08.2012r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
w poszczególnych typach szkół.
4. Statutu Przedszkola nr 2 „Miś” w Słupcy.
CELE KONCEPCJI PRZEDSZKOLA
1. Diagnozowanie umiejętności i wiadomości dzieci, dbałość o ich wszechstronny rozwój.
2. Rozwijanie u wychowanków takich cech charakteru, jak: dobroć, empatia, otwartość, zaradność, odporność emocjonalna, samodzielność, wiara we własne możliwości, umiejętność współdziałania.
3. Stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym.
4. Wspomaganie rodziców w wychowaniu dziecka.
5. Efektywne angażowanie rodziców do realizacji zadań określonych
w koncepcji.
6. Promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym.
7. Opracowanie i wdrożenie systemu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
8. Doskonalenie procesów wspomagania i edukacji dzieci, w tym poszerzenie nowatorstwa pedagogicznego w przedszkolu.
ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY RZECZOWE
I OSOBOWE PRZEDSZKOLA
Przedszkole nr 2 „Miś” w Słupcy zatrudnia kadrę pedagogiczną posiadającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne: specjalista w zakresie terapii pedagogicznej, logopeda, specjalista w zakresie gimnastyki korekcyjnej. W celu tworzenia nowych perspektyw rozwoju oraz kreatywnego rozwiązywania pojawiających się problemów powołano zespoły zadaniowe: ds. edukacji zdrowotnej, promocji i ewaluacji. Kadra tworzy życzliwy i rzeczowy klimat współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania i edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.
Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne pozwalają na realizację przyjętych programów. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.
KATALOG METOD STOSOWANYCH
W PRZEDSZKOLU
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
1. Metody czynne
• Metoda samodzielnych doświadczeń
• Metoda kierowania własną działalnością dziecka
• Metoda zadań stawianych dziecku
• Metoda ćwiczeń utrwalających
2. Metody oglądowe
• Obserwacja i pokaz
• Osobisty przykład nauczyciela
• Kontakt ze sztuką (dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne)
3. Metody słowne
• Rozmowy
• Opowiadania,
• Zagadki
• Objaśnienia i instrukcje
• Sposoby społecznego porozumiewania się
• Metody żywego słowa
Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:
• System edukacji przez ruch D. Dziamskiej,
• Twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów,
• Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
• Metodykę nauczania matematyki wg. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej,
E. Zielińskiej,
• Metody aktywizujące,
• Aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss,
• Techniki twórczego myślenia,
• Techniki Celestyna Freineta,
• Metoda Naturalnej Nauki Języka.
• Odimienna Metoda Nazywania Świata,
• Metoda Weroniki Sherborne,
• Metoda Montessori,
• Metoda Denissona,
WSPÓŁDZIAŁANIE ZE ŚRODOWISKIEM
I RODZICAMI
Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Rodzice są ważnymi partnerami, współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Atrakcyjne formy współpracy: spotkania z rodzicami, wspólne wycieczki. Imprezy i uroczystości grupowe, zajęcia otwarte, warsztaty dla rodziców, pomagają w utrzymaniu częstych kontaktów na linii przedszkole-dom. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwia podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola. Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach; charytatywnych, takich jak: „Góra grosza”, „Srebrny Mikołaj” „Pluszowy Miś dla Afganistanu”, „Wielka Orkiestra Świątecznej pomocy”, oraz uroczystościach i imprezach organizowanych przez lokalną społeczność. Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne takie jak „Sprzątanie świata” czy selektywna zbiórka odpadów. Przedszkole uzyskało również certyfikat „Kubusiowi Przyjaciele Natury” realizując szereg działań w zakresie ochrony przyrody. Aktywność ta została poszerzona o nowy formy współpracy z przedszkolami i placówkami działającymi na rzecz edukacji. Placówka jest pomysłodawca i organizatorem imprezy kulturalnej na terenie miasta „Przeglądu Twórczości Artystycznej Przedszkoli”.
TRADYCJE PRZEDSZKOLNE
Przedszkole posiada własne tradycje, co podkreśla odrębność i specyfikę placówki.
Przedszkole ma swoje imię, logo, hymn oraz kalendarz imprez i wydarzeń:
• Sprzątanie Świata,
• Święto pracowników oświaty
• Święto Niepodległości
• Pasowanie na przedszkolaka
• Święto Pluszowego Misia
• Wigilia w Przedszkolu
• Bal Karnawałowy
• Biesiada z Babcią i Dziadkiem
• Powitanie Wiosny
• Przegląd Twórczości Artystycznej Przedszkoli
• Dzień Otwartych Drzwi
• Festyn Rodzinny
• Dzień Dziecka – Święto patrona – Misia
• Rajd rowerowy dla dzieci i ich rodzin.
Przedszkole promuje swoją odrębność i specyfikę poprzez gazetkę „Okiem Misia”, stronę internetową a także gadżety m.in. statuetkę - Misia, dyplomy z postacią Misia oraz koszulki z logo.
WIZJA PRZEDSZKOLA
Jesteśmy kreatywni, otwarci i ciekawi świata. Naszą przedszkolną rodzinę stanowią dzieci, rodzice i wszyscy pracownicy.
Nasze wartości:
• bezpieczeństwo, życzliwość, tolerancja, ciepła, domowa atmosfera,
• stosowanie na co dzień Kodeksu Przedszkolaka,
• przestrzeganie konwencji Praw Dziecka.
Zapewniamy:
• bardzo dobrze przygotowaną kadrę, systematycznie doskonalącą się
i wzbogacającą swój warsztat pracy, wspomagającą dzieci w rozwijaniu uzdolnień niezbędnych w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
• troskliwą opiekę i tworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka na różnych płaszczyznach jego aktywności, przebiegające
w radosnej, pełnej akceptacji atmosferze,
• diagnozowanie i rozwijanie inteligencji wielorakich u dzieci,
• rozwijanie pozytywnych cech charakteru (dobroć, tolerancja, empatia, otwartość, zaradność, odporność emocjonalna, samodzielność, kreatywność, wiara we własne możliwości, umiejętność współdziałania),
• zdrowy i higieniczny rytm dnia dostosowany do potrzeb dzieci,
• kontakt z nauczycielem, wspieranie rodziców w wychowaniu dzieci zgodnie z uniwersalnym systemem wartości,
• indywidualne traktowanie każdego dziecka.
Oferujemy:
• aktywne metody pracy, programy autorskie i projekty edukacyjne tworzone tylko na potrzeby naszego przedszkola, naszych dzieci
i rodziców,
• zajęcia dodatkowe (rytmika, j. angielski, zajęcia plastyczne, zajęcia teatralne, zajęcia kulinarne, spotkania z bajką),
• wycieczki krajoznawcze przy współudziale i uczestnictwie rodziców,
• uroczystości rodzinne, przedszkolne i grupowe
• udział dzieci i rodziców w konkursach przedszkolnych i ogólnopolskich, zajęciach otwartych, spotkaniach z przedstawicielami poradni
• udział w akcjach charytatywnych w kraju i naszym lokalnym środowisku
MISJA PRZEDSZKOLA
W naszym przedszkolu, tak jak w domu - dobrze czuje się każde dziecko: mądre, rozbrykane, lękliwe, nieśmiałe, o wielkim sercu, rezolutne, smutne, zagubione, pracowite, gadatliwe, nieposłuszne, roześmiane….., bo „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”
- W świat uniwersalnych wartości wprowadza wszystkich wypracowany wspólnie z dziećmi - „Kodeks Przedszkolaka”.
- Dobrze wykwalifikowana kadra odkrywa i rozwija w dzieciach ich zdolności, zapewnia przedszkolakom poznanie świata wszystkimi zmysłami.
- Diagnozuje, ukierunkowuje i wspomaga rozwój dziecka, zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacji ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym.
- Wartościowe zabawy w ciepłej atmosferze przygotowują je do podjęcia szkolnych obowiązków.
- Wycieczki i spacery pomagają odkryć, zrozumieć środowisko lokalne i przyrodnicze.
- Pragniemy, aby dzieci i ich rodzice mieli poczucie bezpieczeństwa i współdecydowania o ważnych sprawach przedszkola.
- Chcemy wspólnie z rodzicami dążyć do szanowania praw naszych dzieci, wynikających z Konwencji Praw Dziecka
KIERUNKI ROZWOJU PRZEDSZKOLA
● Tworzenie warunków do indywidualnego i wszechstronnego rozwoju każdego dziecka, zgodnie z jego możliwościami i potrzebami
● Modelowanie, projektowanie, pobudzanie zdolności dziecka poprzez stosowanie metod wyzwalających jego aktywność
● Wzmacnianie pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku lokalnym poprzez upowszechnianie osiągnięć oraz rozszerzanie oferty edukacyjnej
CELE STRATEGICZNE
1. Podnoszenie, wzmacnianie efektów działalności wychowawczej, opiekuńczej i dydaktycznej.
2. Doskonalenie procesów zachodzących w przedszkolu, z uwzględnieniem:
- realizacji i ewaluacji koncepcji pracy przedszkola
- monitoringu realizacji podstawy programowej
- systematycznego współdziałania nauczycieli w procesie edukacji dzieci
i prowadzenia działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych
3. Kształtowanie pozytywnego wizerunku placówki w środowisku
4. Zapewnienie ciągłego rozwoju i doskonalenia jakości pracy
MODEL ABSOLWENTA
Absolwent naszego przedszkola to dziecko, które dba o swój rozwój w każdej sferze - uczestniczy w różnych formach aktywności ruchowej, poznawczej i twórczej, przestrzegając podstawowych norm społecznych, zasad zdrowego, efektywnego i bezpiecznego stylu życia prezentowanego wobec siebie i najbliższego otoczenia.
Dziecko kończące nasze Przedszkole i rozpoczynające naukę
w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia.
Wykazuje:
- otwartość i serdeczność wobec ludzi,
- motywację do poznawania czegoś nowego,
- umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości,
- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość,
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
- umiejętność współpracy w grupie,
- tolerancję i akceptację dla odmienności ludzi,
- samodzielność,
- odporność na stres.
Posiada:
- zdolność do obdarzania nauczycielki (i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się w zrozumiały sposób,
- wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
- podstawową wiedzę o świecie.
Umie:
- cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję z samodzielnie wykonanego zadania,
- posługuje się zdobyczami techniki.
Rozumie, zna:
- swoje mocne strony, wie jak rekompensować swoje słabości,
- prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
- zasady bezpieczeństwa, zabawy, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
- zasady kultury współżycia i postępowania,
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska.
Nie obawia się:
- występować publicznie,
- reprezentować grupę,
- chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi,
- wykazywać inicjatywę w działaniu,
- wyrażania swoich uczuć,
- bronić słabszych.
Działa:
- kreatywnie,
- z pomysłem,
- cierpliwością,
- zgodnie z własnymi potrzebami i zainteresowaniami.
Współpracuje:
- zgodnie z poznanymi i akceptowanymi przez wszystkich zasadami i normami współżycia w grupie.
Poszukuje:
- nowej wiedzy,
- doświadczeń,
- inspiracji do twórczej pracy,
- ciekawych zainteresowań.
KOMPETENCJE ABSOLWENTÓW PRZEDSZKOLA W ZAKRESIE GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Dojrzałość społeczna:
• dobry poziom adaptacji,
• zdolność do nawiązywania prawidłowych relacji społecznych,
• samodzielność i aktywność,
• przestrzeganie norm współżycia, koleżeńskość.
Odporność emocjonalna:
• zdolność do obdarzania uwagą i porozumiewania się w zrozumiały sposób/słuchają i wypowiadają się w różnych sytuacjach;
• umiejętność pokonywania trudności;
• umiejętność znoszenia porażek i korygowania swego zachowania;
• podejmowanie zadań na swoją miarę i realizowanie ich do końca.
Motywacja do nauki:
• rozbudzenie poznawcze, chęć do podjęcia nauki;
• zdolność odczuwania satysfakcji z samodzielnego wykonania zadań oraz
z własnych osiągnięć;
• posiadanie wyobrażenia na temat obowiązków wynikających z roli ucznia.
Opanowanie kluczowych umiejętności i sprawności decydujących
o gotowości szkolnej dzieci w zakresie:
• autoprezentacji własnej osoby i umiejętności;
• swobodnego wypowiadania się;
• analizy i syntezy wyrazów;
• percepcji wzrokowej;
• interesowania się czytaniem i pisaniem: gotowość do nauki czytania i pisania;
• sprawnego liczenia;
• wykonywania prostych działań matematycznych;
• sprawności graficznej i ruchowej.
CELE I ZADANIA
1. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola:
• Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
• Działania przedszkola nastawione są na twórczy rozwój dzieci, nabywanie przez nie wiadomości i umiejętności poprzez działanie i doświadczanie.
• Realizowany jest program wychowawczy uwzględniający system
wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
2. Procesy zachodzące w przedszkolu:
• W przedszkolu wdrożona jest oferta zajęć zawierająca nowatorskie rozwiązania i formy pracy z dzieckiem.
• Przedszkole zapewnia każdemu dziecku możliwości realizacji własnych
pasji, zainteresowań.
• W przedszkolu funkcjonuje system diagnozowania wiadomości, umiejętności i możliwości dzieci. Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównaniu szans edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.
3. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym:
• Przedszkole współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi
w środowisku.
• W przedszkolu wypracowane zostały zasady działania w zakresie współpracy z rodzicami i wzmacniania ich ról.
• Absolwenci przedszkola są dobrze przygotowani do dalszej edukacji.
• Działalność przedszkola promowana jest w środowisku.
4. Zarządzanie przedszkolem:
• Praca nauczycieli oparta jest na realizacji wspólnych działań i celów zawartych w koncepcji pracy przedszkola. Nauczyciele planują działania, rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy pracy.
• Nauczyciele systematycznie uczestniczą w doskonaleniu zawodowym, zdobywaniu wiedzy i umiejętności, która ma wpływ na jakość pracy przedszkola.
• Dyrektor jest kreatywny i konsekwentny w działaniu, preferuje nowatorskie metody pracy z dziećmi.
• Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych programów i projektów, sprzyjają zabawie, doświadczaniu i wypoczynkowi.
KIERUNKI DZIAŁANIA (PRIORYTETY)
NA LATA 2014 – 2017
1. Edukacja zdrowotna i sprawność fizyczna sukcesem dzieci w szkole –rozwijanie wiary we własne siły, stwarzanie warunków osiągania sukcesu, samodzielnego działania, rozwijania aktywnych postaw twórczych przy uwzględnianiu indywidualnych możliwości dzieci.
2. Wspomaganie indywidualnego toku rozwoju każdego dziecka, zgodnie
z jego tempem i możliwościami podejmowania zadań. Tworzenie kącików badawczych do kreatywnego rozwoju dziecka na różnych płaszczyznach jego aktywności.
3. Przedszkole wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka, tworzy warunki umożliwiające dziecku wyrównywanie szans edukacyjnych oraz wspiera jego zdolności. W swoich działaniach wykorzystuje pomoc specjalistów. Organizuje dodatkowe zajęcia logopedyczne.
4. Empiryczne poznawanie najbliższego środowiska naturalnego: las, park, łąka, pole, jezioro jako elementu kształtowania świadomego i przyjaznego odnoszenia się dzieci do natury oraz rozumienie jego wpływu na nasze zdrowie. Kształtowanie postaw proekologicznych dzieci, rodziców
i pozostałych pracowników przedszkola.
5. Doskonalenie warunków materialnych zabawy i nauki dzieci: modernizacja i doposażenie przedszkola, nowe aranżacje sal i kącików zabaw, wyciszenie sal - modernizacja drzwi, stworzenie sali gimnastycznej, doposażenie kącików badawczych.
Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.
Koncepcję opracowała Rada Pedagogiczna Przedszkola nr 2 „Miś” w Słupcy i zatwierdziła do realizacji na posiedzeniu w dniu 9 września 2014 r.